مدير مركز تحقيقات قلب و عروق استان يزد خبر داد؛

امكان كاهش ريسك بيماري‌هاى قلبى تا50 درصد 



مدير مركز تحقيقات قلب و عروق استان يزد با اشاره به راه‌اندازي مركز پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي در استان، خاطرنشان كرد: اين مركز ميزان ريسك 10 درصدي بيماران قلبي را به 5 درصد كاهش مي‌دهد.

دكتر سيده‌مهديه نماينده در گفت‌وگو باايسنا ؛مهمترين علت بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي را شيوه غلط زندگي افراد ذكر كرد و هدف ازراه‌اندازي مركز پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي دانشگاه علوم پزشكي يزد را اصلاح شيوه زندگي افراد مبتلا به بيماري قلبي و عروقي عنوان نمود.

وي افزود: مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي و عروقي با مراجعه به اين مركز مورد درمان و اصلاح شيوه زندگي قرار مي‌گيرند و به آنها كمك مي‌شود تا سريع‌تر به شيوه زندگي سالم برگردند.

دكتر نماينده با بيان اين كه سه ركن شيوه زندگي سالم متشكل از تغذيه سالم،‌ فعاليت بدني و زندگي‌ عاري از دخانيات مي‌باشد، اظهار اداشت: مركز فوق كه در مركز تحقيقات قلب و عروق بيمارستان افشار يزد واقع شده است، داراي مشاورين تغذيه و متخصصين روانشناس مي‌باشد كه روش‌هاي مقابله با استرس‌هاي شايع در زندگي‌ طي‌ جلسات متعدد و به صورت گروه درماني به افراد مراجعه كننده آموزش داده مي‌شود.

وي ادامه داد: فيزيوتراپيست‌هاي اين مركز نيز با ارائه فعاليت‌هاي بدني و همچنين نحوه آموزش فعاليت‌هاي ورزشي، بيماران را به زندگي سالم‌تر رهنمود مي‌نمايند.

مدير اين مركز تحقيقاتي قلب و عروق با بيان اين كه مراجعه كنندگان به اين مركز با ريسك بالاي 10 درصد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي معرفي مي‌شوند، تاكيد كرد: اين مركز سعي دارد اين درصد ريسك بالا را دربيماران قلبي و عروقي تا 5 درصد كاهش دهد.

دكتر نماينده از فعاليت‌هاي آتي مركز به بررسي الگوي غذايي بيماران قلبي اشاره كرد و يادآور شد:‌ در اين طرح كه براي اولين بار در كشور، در اين مركز به اجرا درخواهد آمد، روش‌هاي تغذيه‌اي و چگونگي ابتلا بيماران قلبي مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيرد و نتايج اين طرح اصلاح شيوه زندگي افراد را در برخواهد داشت.

وي همچنين ابراز داشت: بيماران قلبي معرفي شده از طرف مراكز بهداشت و درمان استان، پس از بررسي و تشخيص فاكتورهاي خطر شامل چربي خون، ‌فشار خون، ديابت، چاقي و مصرف سيگار، در صورت نياز انجام تست ورزشي، اكوكارديوگرافي و نيز ساير تست‌هاي لازم، تحت پوشش مركز قرار گرفته و از خدمات مورد نياز بهره‌مند مي‌گردند.

دكتر نماينده در پايان برگزاري كلاس‌هاي آموزش تغذيه سالم و نيز آشپزي سالم را از ديگر برنامه‌هاي آتي مركز پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي يزد ذكر كرد.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا